سنت کهن وقف اکنون در روزگار ما به بازتعریفی در هدفها و اصول نیاز دارد. جامعه امروز تفاوتهایی اساسی با گذشته یافته، نیازهای جامعه نیز بر همین رویه دگرگون شده است. اگر در گذشته ساخت مدرسه، کاروانسرا، پل، حمام، تکیه، جاده، کتابخانه، دارالایتام، دارالشفا (بیمارستان)، آبانبار و قنات در زمره مهمترین تاسیسات وقفی به شمار میآمدند و واقفان میکوشیدند املاک و داراییهای خود را در این راهها وقف کنند، امروز اما بسیاری از زمینههای گذشته، دیگر وجود ندارند. شکلگیری نهاد دولت در روزگار مدرن در واقع ساخت و ایجاد بسیاری از تاسیسات یادشده را برعهده آن نهاد گذارده است که از بودجه رسمی کشور برای چنان کارهایی بهره میگیرد. به عنوان نمونه، ساخت تاسیساتی همچون پل، جاده و بیمارستان در زمره وظایف مسلم دولت به شمار میآید که بر اساس رویههای جاری صورت میپذیرد. هرچند گاه ممکن است ضعفهایی در این زمینهها وجود داشته باشد اما به هر روی، این کارها بر اساس روالی مشخص انجام میشود. همچنین برخی تاسیسات وقفی در گذشته، امروز دیگر موضوعیت ندارند. قنات و آبانبار، پدیدههایی متعلق به جامعه سنتیاند. شبکه آبرسانی که دولت در دوران مدرن پدید آورده، زمینه وجودی آن تاسیسات را از میان برده است. برخی مراکز نیز که در گذشته بوده و امروز نیز در جامعه حضور دارند و بر اساس سنت وقف از گذشتهها تا روزگار کنونی ساخته و اداره میشدند، همچون مدرسهها و کتابخانهها، اکنون به اندازهای در دسترساند که دیگر به اقدام واقفان و نیکوکاران نیاز ندارند. ساخت مدرسه و کتابخانه، هرچند در روزگاران سلجوقی، صفوی یا قاجار در زمره اولویتهای نخست جامعه ایران به شمار میآمد اما امروزه دیگر اینچنین نیست؛ به اندازهای مدرسه و کتابخانه دولتی و وقفی در ایران ساخته شده است که چنین نیازهایی را از اولویت بیرون برده است. نیازهای اساسی جامعه در روزگار کنونی نسبت به گذشته تفاوتهای اساسی دارد. از جمله اینها میتوان به آسیبهای اجتماعی اشاره کرد؛ کودکان کار، زنان بیسرپرست، معتادان و خانوادههای نیازمند آنها، زندانیان، بیکاران، جوانانِ نیازمند در آستانه ازدواج و بسیاری دیگر از زمینههای تازه که در زمره مسائل و مشکلات جوامع مدرن به شمار میآیند. سنت وقف اما همزمان با این دگرگونیهای اساسی در سدههای اخیر، چندان تغییر نکرده است؛ به نظر میرسد نگاه به این آیین باشکوه که هزاران سال، پیش و پس از اسلام، در تاریخ ایران پیشینه دارد، همچنان سنتی و با رویکرد گذشتهنگر است.
وقف، امروز نیاز به یک بازشناسی، بازتعریف و بازنگری دارد. مالداران و ثروتمندان نیکاندیش بر اساس شناخت و نگرش تازه در حوزه وقف میتوانند به حوزههایی تازه از نیکوکاری بر اساس سنت وقف راهنمایی شوند و وقف و موقوفات، مسیری تازه از زیست دیرینه خود را آغاز کنند؛ یک خیز بلند برای نوسازی در اندیشه نیکوکاری ایرانی ...
وقف نو
ضرورت دگرگونی در هدفگذاری یک آیین کهن تاریخی
چهارشنبه ۵ آبان ۱۳۹۵
منبع:
روزنامه شهروند
نظر شما
سایر مطالب
در تکاپوی ترسیم هویت ایرانی؛
دواخانه شورین! اصلاح قانون اساسی و انحلال سلطنت قاجار
تخته قاپوی عشایر
«مراد اریه» پدر کاشی و سرامیک ایران
فایدۀ تاریخ (تاریخ در ترازو)
دکتر کاظم خسروشاهی کارآفرینی از نسل ایران سازان
تاریخ آلترناتیو؛ ضرورت ها و ملاحظات
شورش های دهقانی؛ زمینه ساز نهضت فراگیر جنگل شدند!
«حسن نفیسی»؛ دولتمردی سخاوتمند در ایراد اتهام به رقیبان!
روایت تاریخ به انتخاب مورخ به سبک کلایدسکوپ