سخنی با همراهان شبکه مورخان

به بهانه چهارمین سال فعالیت شبکه مورخان

اساتید بزرگوار، دانشجویان گرامی، تاریخ‌پژوهان و تاریخ‌دوستان سراسر ایران
ضمن تبریک مجدد سال نو خورشیدی و آرزوی بهترین‌ها برای شما همراهان گرامی در سال پیش رو، خرسندیم از اینکه چهارمین سال فعالیت شبکه مورخان را با شما بزرگواران به جشن می‌نشینیم...
آدینه ۳ فروردین ۱۳۹۷
اساتید بزرگوار، دانشجویان گرامی، تاریخ‌پژوهان و تاریخ‌دوستان سراسر ایران
ضمن تبریک مجدد سال نو خورشیدی و آرزوی بهترین‌ها برای شما همراهان گرامی در سال پیش رو، خرسندیم از اینکه چهارمین سال فعالیت شبکه مورخان را با شما بزرگواران به جشن می‌نشینیم.
در این سالها سعی ما بر آن بود که طبق برنامه‌ریزی حساب شده و منظم قدم برداریم. هدف ما از آغاز، تنها و تنها ایجاد رسانه‌ای مستقل در راستای اعتلای رشته تاریخ و مسائل دانشجویان این رشته در سراسر دانشگاه‌های کشور بود. تمام تلاش خود را برای اطلاع‌رسانی اخبار مرتبط با رشته تاریخ، انتشار مقالات و روزنوشت‌های پربار شما به کار بستیم. از مقالات همه پژوهشگران بدون توجه به نام و دانشگاه محل تحصیل آنان استقبال نمودیم و متعهد بودیم بدون جهت‌گیری خاص از انتشار دیدگاه‌های گوناگون و چندصدایی در شبکه مورخان حمایت کنیم. سعی کردیم حتی‌الامکان در مسائل صنفی، پل ارتباطی میان تاریخ‌پژوهان و سایر رسانه‌ها، نهادها و ارگان‌های کشور باشیم. از پیشنهادات، انتقادات و نقطه نظرات شما عزیزان نهایت استفاده را در انجام خدمتگزاری بهتر بردیم. در راستای احترام به شأن مخاطبان دانشگاهی و فرهیخته شبکه مورخان، در طی دوران فعالیت خود از انجام هرگونه تبلیغات و تبادل لینک با سایر کانال‌ها (که هدفی جز عضو‌گیری بی‌قاعده و نتیجه‌ای جز اتلاف وقت اعضا ندارد) خودداری کرده و کلیه هزینه‌های شبکه را با سرمایه شخصی تامین نمودیم. از همراهی همه شما عزیزان سپاسگزاریم، بی شک این همراهی مایه دلگرمی برای همه ما در انجام خدمت‌رسانی بیشتر بوده و خواهد بود.
به دنبال راه‌اندازی کانال تلگرامی مورخان در سال ۹۴، نیاز به تاسیس پایگاه اینترنتی از همان آغاز فعالیت شبکه احساس می‌شد. خوشبختانه این هدف در نیمه نخست سال ۹۵ به انجام رسید و وبسایت مورخان شروع به کار کرد. هدف بعدی و مهمتر ما، دریافت مجوز انتشارات مورخان بود. انتشاراتی که به طور تخصصی همه فعالیت و هم و غم خود را به نشر کتب علمی و آکادمیک رشته تاریخ معطوف سازد. به یاری خداوند متعال و با کمک شما عزیزان، در نیمه نخست سال گذشته به این مهم نیز نائل آمدیم و انتشارات مورخان با برند رشته تاریخ شروع به کار کرد. در همین مدت اندک، نزدیک به ۲۰ عنوان کتاب تخصصی در حوزه تاریخ توسط انتشارات مورخان چاپ شده و یا در مراحل پایانی انتشار و عرضه به بازار کتاب قرار دارد.
اساتید و دانشجویان رشته تاریخ به این حقیقت واقف هستند که سالیان سال است فقدان مجله‌ای اختصاصی در رشته تاریخ، که به مباحث تاریخی پرداخته و در عین حال از قفسه‌های خاک‌خورده کتابخانه‌های دانشگاهی خارج شود و در دسترس عموم قرار گیرد، محسوس است. چه بسا همین نقصان، دست «صرافان گوهر ناشناس» را برای ارائه تاریخی عوام‌پسند و غیرمستند به مردم عادی باز گذاشته است. باید پذیرفت که جامعه علمی رشته تاریخ، نتوانسته ارتباط موثری با مردمان این سرزمین ایجاد کند که نتیجه آن آشفته بازاری است که در ذهن جامعه ایرانی، ولو اقشار تحصیلکرده در رشته‌هایی غیر از تاریخ، نه فقط نسبت به رشته تاریخ، بلکه در نگاه به کل تاریخ ایران زمین ‌می‌بینیم. خوشبختانه در اواخر سال گذشته، موفق به اخذ مجوز انتشار مجله‌ای تاریخی با عنوان «مورخان»، با گستره سراسری و به صورت عمومی شدیم، بدیهی است که این موفقیت جز با همیاری و حمایت علمی و معنوی شما اساتید و تاریخ‌دانان گرامی به ثمر نخواهد نشست. در همین راستا، در اعلامیه‌ها و فراخوان‌های بعدی، اخبار بیشتری از مجله مورخان در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهیم. دست یاری شما را صمیمانه و به گرمی می‌فشاریم و خود را نیازمند دانش و تجربه گرانبهای شما می‌دانیم.
ما همچنان معتقدیم پیشنهادها و انتقادات شما بزرگواران، راهگشای بسیاری از مشکلات و چالش‌های پیش روست. از این رو از هرگونه نقد به شبکه مورخان استقبال خواهیم نمود و حتی‌الامکان آن را به کار خواهیم بست تا با کمک یکدیگر بتوانیم گام‌های مثبت و پربارتری در راه اعتلای رشته تاریخ برداریم.
با سپاس و تقدیم احترام
تحریریه مورخان: محمد افقری - نادر پروانه - سجاد جمشیدیان - مجید علیپور
منبع: اختصاصی مورخان
نظر شما