لایحه هیأت علمیهٔ نجف اشرف در تشریح مشروطیت

به نقل از روزنامه حبل‌المتین

هادی خسروی‌زاده، عضو تحریریه مورخان
توضیح تصویر: از راست به چپ، ملا عبدالله مازندرانی، میرزاحسین خلیلی تهرانی، ملا محمد کاظم خراسانی (مشهور به آخوند خراسانی)...

یکشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۵
بسم الله الرحمن الرحیم
چون به موجب مکاتیب معتبره واصله از امهّات بلاد، مواد فاسده مملکت این موقع را مغتنم و به اسم مشروطه خواهی خودی به میان انداخته مقاصد فاسده خود را در لباس مشروطیت اظهار و موجبات تشویش اذهان مسلمین را فراهم آورده و مینمایند، لهذا محض سدّ این باب الابواب فساد و افساد و توضیحاً للواضح اظهارمینمائیم:
مشروطیّت هر مملکت عبارت از محدود و مشروط بودن ادارات سلطنتی و دوایر دولتی است به عدم تخطّی از حدود و قوانین موضوعه بر طبق مذهب رسمی آن مملکت، و طرف مقابل آنکه استبدادیّت دولت است عبارت از رها و خودسر بودن ادارت سلطنتی و دوایر دولتی و فاعل مایشاء و حاکم مایرید و قاهر بر رقائب و غیر مسئول از هر ارتکاب بودن آنها است در مملکت.
و آزادی هر ملّت هم که اساس مشروطیت سلطنتی مبتنی بر آن است عبارت است از عدم مقهوریتّشان در تحت تحکّمات خودسرانه سلطنت و بی مانعی در احقاق حقوق مشروعه ملّیّه؛ و رقیّت مقابله آن هم عبارت از همین مقهوریت مذکوره و فاقد هر چیز بودن در مقابل اراده دولت است.
و چون مذهب رسمی ایران همان دین قویم اسلام و طریقه حقّهٔ اثنی عشریه صلوات الله علیهم اجمعین است. پس حقیقت مشروطیت ایران و آزادی آن عبارت از عدم تجاوز دولت و ملتش از قوانین منطبقه بر احکام خاصه و عامه مستفاده از مذهب و مبتنیه بر اجرای احکام الهیه عزّ اسمه و حفظ نوامیس شرعیّه و ملیه و منع از منکرات اسلامیه و اشاعه عدالت و محو مبانی ظلم و سدّ ارتکابات خودسرانه و صیانت بیضه اسلام و حوزه مسلمین و صرف مالیهٔ مأخوذه از ملت در مصالح نوعیه راجعه به نظم و حفظ و سد ثغور مملکت خواهد بود.
و مبعوثان ملت هم امنائی خواهند بود که خود ملت به معاشرت تامه آنها را به وثاقت و امانت و درایت کامله شناخته برای مراقبت در این امور انتخاب نمایند.
آنچه این خدّام شریعت مطهره به وجوب اهتمام در استقرار و استحکام آن حکم نمودیم و به منزله مجاهدت در رکاب امام زمان ارواحنا فداه دانستیم این مطلب بود اساس مسلمانی بر این مطلب مبتنی و در فصل دوم متمم قانون اساسی هم که سابقاً امضا نمودیم، لزوم عدم مخالفت قوانین موضوعه با احکام شرعیه را تصریح و کاملاً این معنی رعایت شده.
و امیدواریم که إن شاءالله تعالی عموم ملت هم در انتخاب مبعوثان خود از مردمان صحیح و کامل و کسانی که به معاشرت کامله عدم خیانت ایشان به دین و دولت و مملکت و ملت معلوم شده باشد بذل مراقبت نموده و خواهند نمود، و مبعوثان عظام هم حق امانت داری را کما ینبغی ادا و سر موئی خیانت به هیچکدام را البته روا نخواهند داشت بعون الله تعالی و حسن تأییداته.
همچنان که مشروطیت و آزادی سایر دول و ملل عالم بر مذهب رسمیه آن ممالک استوار است همینطور در ایران هم بر اساس مذهب جعفری علی مشیّده السّلام کاملا استوار و مصون از خلل و پایدار خواهد بود و هیچ صاحب غرض فاسد و مفسدی متمکن نخواهد بود که خدای نخواسته خودی به میان اندازد و بر خلاف قوانین و احکام مذهب جعفری حکم قانون جعل و زندقه و بدعتی احداث و قانون اساسی و اصل مشروطیت ایران را نقض و استبدادی به شکل ملعون دیگر به مراتب اشنع از اول برپا نماید.
و البته اسلام پرستان مملکت و سرداران عظام ملت ایّدهم الله تعالی که جانهای خود را در طریق این مقصد بزرگ اسلامی فدا نموده اند کاملاً مراقب و هرگز چنین استبداد ملعونی را تن در نخواهند داد. إن شاءالله تعالی و لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم.
الاحقر عبدالله المازندرانی- الاحقر محمدکاظم الخراسانی
منبع
حبل المتین، کلکته، سال ۱۷، شماره ۲۹، ۲٦ محرم ۱۳۲۸، صفحه ۹
بازخوانی و انتخاب متن
هادی خسروی‌زاده
منبع: اختصاصی مورخان
نظر شما