معرفی کتاب گذری تاریخی بر مبانی تفکر اجتماعی غرب

اثر دکتر محمد سلماسی‌زاده

دکتر محمد سلماسی‌زاده، دانشیار گروه تاریخ دانشگاه تبریز
کتاب در نه فصل تنظیم شده و رویکردی تاریخی به حوادث و پدیده‌هایی دارد که هریک به نوعی در شکل گیری، تطور و تکامل تفکر اجتماعی غرب از عصر رنسانس تا ابتدای سده بیستم بیشترین تاثیر را داشته اند...
چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۶
کتاب در نه فصل تنظیم شده و رویکردی تاریخی به حوادث و پدیده‌هایی دارد که هریک به نوعی در شکل گیری، تطور و تکامل تفکر اجتماعی غرب از عصر رنسانس تا ابتدای سده بیستم بیشترین تاثیر را داشته اند.
در کتاب های پیشین و نیز در سرفصل های وزارت علوم این گذر تاریخی، گاه از عهد یونان باستان آغاز می گردد اما از آنجا که به لحاظ منطقی امکان اشاره به تمامی موارد مرتبط با شکل گیری تفکراجتماعی غرب در یک کتاب وجود ندارد و نیز به دلیل آنکه دوران تاریخی پس از رنسانس خود وامدار انگاره ها و آموزه های پیشینی نیز هست، نگارنده ترجیح داده است که مقطع تاریخی پس از رنسانس را برای پژوهش خویش برگزیند. در تنظیم متن حاضر تلاش گریده است تا به کتب دست اول و منابع معتبر تاریخ این دوران استناد شود و در همان حال از تکرار و زیاده گویی خود داری گردد.این ویژگی سبب شده است تا نویسنده از ارجاعات مکرر و متعدد به منابع مختلف در باره یک پدیده تاریخی خود داری کند. بخش‌های زیادی از کتاب عینا از منابع معتبری مانند «تمدن‌های عالم» از «فیلپ جی آدلر» و «تمدن مغرب زمین» از «اشپیل فوگل»، با ذکر دقیق صفحات، نقل شده است و نگارنده حتی به ادبیات و سبک نوشتاری ایشان وفادار مانده است.
اهمیت تفکر اجتماعی غرب که ارکان آن تمدن جدید را فراهم آورد و بر بسیاری از تمدن‌ها و ملل سلطه یافت؛اقتضا دارد که کتب متعدد، تحلیل‌های فراوان، تبیین‌های عالمانه و مهم‌تر ازهمه نقد‌های جاندار از مبانی این تفکر و دلایل و زمینه‌های تاریخی آن؛ توسط دوستداران دانش عرضه گردد.
نویسنده با اعلام صریح و آشکار این مطلب که هیچ ادعایی بر بی نقص بودن کتاب حاضر ندارد، و تاکید بر این که یافته‌های آن صرفا تا اطلاعیه بعدی معتبر است از همه دانش پژوهان گرامی دعوت می‌کند که به نقد و تکمیل مباحث ارایه شده در این کتاب بپردازند.
بسان یک رویه همیشگی مولف با کمال میل پذیرای نظرات تمامی عزیزانی خواهد بود که نقدها و راهنمایی‌های ارزنده اشان را به جهت اصلاح و ارتقای علمی اثر اهدا می‌کنند.بدین منظور کانال‌های ارتباطی زیر در نظر گرفته شده است:
۰۹۱۲۶۴۹۹۰۸۹
[email protected]
[email protected]
www.shorthistory.mihanblog.com
منبع: اختصاصی مورخان
نظر شما