نازی ها و انتخابات وایمار

آیا حزب هیتلر اکثریت آرای انتخابات را کسب کرد؟

علیرضا عسگری، کارشناس تاریخ جهان
این تصور وجود دارد که حزب ناسیونال سوسیالیست آلمان در هیچ کدام از انتخابات مجلس (رایشتاگ) اکثریت آرا را کسب نکرد و از جمله در مطلب اخیر منتشر شده در مورخان نیز این اشتباه تکرار شد...

دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵
این تصور وجود دارد که حزب ناسیونال سوسیالیست آلمان در هیچ کدام از انتخابات مجلس (رایشتاگ) اکثریت آرا را کسب نکرد و از جمله در مطلب اخیر منتشر شده در مورخان نیز این اشتباه تکرار شد، ما در حقیقت سه نوع اکثریت آرا داریم: الف) اکثریت مطلق که بیش از نیمی از آرای صحیح ماخوذه را شامل می شود ب) اکثریت ساده که کمی بیشتر از نصف آرای صحیح ماخوذه را شامل می شود ج) اکثریت نسبی که نصف یا کمتر اما بیشتر از آرای رقبای دیگر را شامل می شود. با این حساب عملکرد حزب ناسیونال سوسیالیست آلمان در انتخابات متاخر رایشتاگ این گونه است: در انتخابات مجلس هشتم سال ۱۹۳۳ اکثریت نسبی آرا (۴۳.۹ %) یعنی ۲۸۸ کرسی با ۱۷ میلیون و ۲۷۷ هزار رای را کسب کرد. در انتخابات مجلس هفتم سال ۱۹۳۲، اکثریت نسبی آرا (۳۳.۱ %) یعنی ۱۹۶ کرسی با ۱۱ میلیون و ۷۳۷ هزار رای را کسب کرد و در انتخابات مجلس ششم سال ۱۹۳۲، اکثریت نسبی آرا ( ۳۷.۳ %) یعنی ۲۳۰ کرسی با ۱۳ میلیون و ۷۴۵ هزار رای را کسب کرد. در واقع حزب ناسیونال سوسیالیست آلمان اکثریت "نسبی" و نه "مطلق" و نه "ساده" آرا را بدست آورد.
در گردونه رقابت ۱۵ حزب بزرگ شرکت داشتند:
حزب ملی مردم
حزب کارگران ناسیونال مستقل آلمان
حزب اتحاد دهقانی باواریا
حزب هانوفری آلمانی
حزب اتحاد روستایی
حزب مردم روستایی آلمان
حزب دهقانان آلمان
حزب خدمت مردمی سوسیال مسیحی
حزب مردم آلمان
حزب مرکز
حزب مردم باواریا
حزب دموکراتیک آلمان
حزب سوسیال دموکراتیک آلمان
حزب کمونیست
حزب سوسیال دموکراتیک مستقل
درصد مشارکت مردم در انتخابات مجلس هشتم ۸۸.۸ % در مجلس هفتم ۸۰.۶ % در مجلس ششم ۸۴.۱ % و در مجلس پنجم ۸۲% بود.
ناسیونال سوسیالیست ها در انتخابات آخر تمام تلاش خود را به کار بردند تا هم مشارکت عمومی مردم بالاتر رود و هم اکثریت بیشتری بدست آورند. بعد از آن در سی ام ژانویه رئیس جمهور هیندنبورگ، هیتلر را به صدارت عظمی برگزید.
منبع
هندریک تس، دموکراسی بدون دمکرات ها؟ ترجمه مهدی تدینی، نشر ثالث، ۱۳۹۵
منبع: اختصاصی مورخان
نظر شما