«تاریخ جهان» را دریابیم!

معرفی مجموعه ارزشمند «تاریخ جهان» نشر ققنوس

علیرضا عسگری، کارشناس تاریخ جهان
یادم است اول دبیرستان به بیهودگی نظام آموزش پیشادانشگاهی پی بردم و با خود اندیشیدم به راستی تنها با دانشی که از کتب درسی دبیرستانی ای که برای پدیده نخبه کشی بنام کنکور طراحی شده اند، نمی توانم گلیم خود را از آب بیرون کشم...
یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵
یادم است اول دبیرستان به بیهودگی نظام آموزش پیشادانشگاهی پی بردم و با خود اندیشیدم به راستی تنها با دانشی که از کتب درسی دبیرستانی ای که برای پدیده نخبه کشی بنام کنکور طراحی شده اند، نمی توانم گلیم خود را از آب بیرون کشم. بدنبال تفکر نقاد بودم و خلاقیت و تخیل. این که ذهنم مهیا و آماده پذیرش یک دیدگاه جامع نگر بود و باید این ظرف را خالی از حفظیات و پر از تحلیل ها می کردم. با کتاب رساله ای در باب حکومت جان لاک شروع کردم و پی بردم آینده ام علوم انسانی است اما در این مسیر آنچه مرا به سمت رشته فخیم تاریخ سوق داد مجموعه «تاریخ جهان» انتشارات ققنوس بود.
ذهن های تشنه در دوران پیشا دانشگاه با کتاب تاریخ دبیرستان سیراب نمی شوند و من آن موقع تمام مجلدات مجموعه را خریداری و مطالعه کردم. می توانم به جرات بگویم اگر درک و شعوری کلی از تاریخ در ذهن دارم و اگر با اندک سوادم می توانم به روابط بین پدیده های تاریخی و مطالعات تطبیقی پی ببرم ماحصل خواندن این مجموعه ارزشمند است. "تاریخ جهان" بشر و انسان را به تصویر می کشد و با زبانی ساده و قابل فهم و به راستی که این کتاب برای سنین دوران نوجوانی نگاشته شده است ( هرچند کنون به علت نبود نهضت ترجمه، برخی مجلدات آن چونان تاریخ بیزانس یا روم در دانشگاه های مادر نیز تدریس می شود). این مجموعه سبب شد تا هر هنگام از گوشه و کنار دنیا خبری می شنوم به اصطلاح در باغ باشم و کلیات و ضروریات وقایع مهم تاریخ بشر را در ذهن داشته باشم.
خواندن این مجموعه را به تمام علاقمندان نوجوان و جوان و کسانی که تاکنون با تاریخ بیگانه بوده اند توصیه میکنم گرچه به ضعف های اساسی این مجموعه واقفم. خواندن هر مجلد به شما تحلیل نمی دهد اما خواندن تمام مجلدات کنار هم شاکله و اسکلتی از تاریخ جهان در ذهن شما قرار می دهد که اگر مانند من علاقمند بودید در دوره های بعد تخصصی آن را پیرایش کنید. مجموعه نثر بسیار گیرایی دارد اما لفاظی نیست بلکه مجموعه ای از ضروریات عنوان برای مثل عصر روشنگری در قالب متن اصلی، تصاویر و نقل قول های داخل کادر همراه رفرنس ها به شما عرضه می شود.
تاریخ جهان را باید خواند چراکه گویی تاریخ را موازی روایت می کند و بدلیل حجم اندک هر مجلد ( که همیشه مایه تاسف من بود و لذت خواندنشان زود به پایان می رسید) شما می توانید در یک دوره کوتاه سیر آنچه بر سر بشر آمده را بخوانید و مشتاق بدنبال خواندن آثار دیگر شوید. معلمان گرامی می توانند در درس تاریخ از این مجموعه بهره زیادی ببرند و دیگر زنگ تاریخ، یک کلاس کسل کننده و بیروح نباشد بلکه با تشویق دانش آموز به خواندن مجلدات این مجموعه ذهن او روشن تر می شود و سطح آگاهیش بالاتر می رود. امید است بعد از ترجمه این مجموعه که بعد از ویل دورانت دومین کار گروهی موفق در زمینه ترجمه تاریخ جهانی بود، نهضت ترجمه پدیدار شود و ما اهل تاریخ برابر مردم و دوستان و آشنایانی که دنبال کتاب خوب می گردند دیگر خجل نباشیم.
منبع: اختصاصی مورخان
نظر شما