دکتر محمدعلی طرفداری: دانلود پی دی اف «سفرنامه یزد» بلامانع است

برداشت‌های مالکوم درباره مذهب تشیع

کتاب «سفرنامه یزد» تالیف ناپیر مالکوم با ترجمه دکتر محمدعلی طرفداری با کسب اجازه رسمی به صورت پی‌دی‌اف منتشر شده و لذا انتشار آن به صورت رایگان کاملا آزاد و بلامانع است....
دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۵
کتاب «سفرنامه یزد» تالیف ناپیر مالکوم با ترجمه دکتر محمدعلی طرفداری با کسب اجازه رسمی به صورت پی‌دی‌اف منتشر شده و لذا انتشار آن به صورت رایگان کاملا آزاد و بلامانع است.

این کتاب در رابطه با اقامت پنج ساله ناپیر، مبلغ مسیحی در شهر یزد است. مولف از مهم‌ترین مبلغان مسیحی بریتانیایی است که در اواخر دوره قاجار و عهد مشروطه برای تبلیغ مسیحیت به ایران و به طور خاص به شهر یزد سفر کرده و مدت پنج سال در این شهر به سر برده و حاصل تجربیات و مشاهدات خود را بعد از بازگشت به انگلستان در کتابی تالیف کرده است.

این سفرنامه، نخستین سفرنامه از آثار مبلغان مسیحی است که با هدف روشن کردن ابعاد پنهان و کم‌تر دیده شده فعالیت‌های مبلغان مسیحی اروپایی در ایران به فارسی ترجمه و منتشر شده است. همچنین این اثر ظاهرا تنها سفرنامه‌ای است که به طور ویژه درباره شهر یزد نوشته شده است.

برداشت‌های مالکوم درباره مذهب تشیع بسیار به برداشت‌ها و تحلیل‌های شرق‌شناسان شباهت دارد و از این نظر می‌توان به تحلیل‌های وی در این رابطه نقدهای بسیار وارد کرد. به علاوه مالکوم درباره احساس تعلقات ملی در میان عامه مردم می‌گوید که مردم یزد و به طور کلی مردم ایران بیش‌تر تحت تأثیر تعلقات همشهری بودن هستند که البته این تحلیل شاید در مورد عامه مردم صحیح باشد، اما با ذهنیت خواص جامعه ایران در گذشته‌های دور که در منابع تاریخ ایران کاملا انعکاس یافته‌اند، همخوانی ندارد.
منبع: ایبنا
نظر شما