نقشه‌ماهواه‌ای می‌گوید؛ مومیایی، رضاشاه است!

محتمل‌ترین گزینه

۱. در منطقه‌ای که جسد مومیایی شده پیدا شده اصلا، قبرستانی نبود و شواهد نشان می‌دهد فقط مقبره پهلوی اول آنجا قرار داشته.
۲. جسد رضاشاه مومیایی و به ایران منتقل شده بود.
۳. با یک بررسی خیلی ساده می‌توان تشخیص داد که این جسد مومیایی شده مربوط به پهلوی اول است یا نه!...

سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
دریافت فایل
دیروز به معنای دقیق کلمه، «درز کردن یک خبر» بخش زیادی از رسانه‌ها و افکار عمومی را به خود مشغول کرد. پیدا شدن یک جسد مومیایی شده، درست در همان جایی که شاه اول پهلوی در آنجا دفن شده بود و درست در همان جایی که آیت‌الله صادق خلخالی چند ماه پس از انقلاب اسلامی در ایران، آنجا را تخریب کرد. از همان ساعات نخست تایید و تکذیب‌ها شروع شد. برخی عنوان کردند اصلا پیکر رضا پهلوی در ایران نیست. برخی دیگر گفتند او مومیایی نشده و برخی دیگر هم گفتند چون آنجا قبرستان بوده، ممکن است مربوط به اشخاص دیگری باشد.
اما همه این گمانه‌زنی‌ها ادامه داشت تا اینکه ۴ واقعیت مهم درباره این ماجرا اثبات شد.
۱. در منطقه‌ای که جسد مومیایی شده پیدا شده اصلا، قبرستانی نبود و شواهد نشان می‌دهد فقط مقبره پهلوی اول آنجا قرار داشته.
۲. جسد رضاشاه مومیایی و به ایران منتقل شده بود.
۳. با یک بررسی خیلی ساده می‌توان تشخیص داد که این جسد مومیایی شده مربوط به پهلوی اول است یا نه!
اما کسی تا امروز از جسد مومیایی شده خبری ندارد. به طوری که گفته می‌شود پس از خروج مومیایی از محفظه بتنی، آن را در یک محفظه فلزی قرار داده و در همان محدوده حرم حضرت عبدالعظیم مجددا دفن کرده‌اند. اما دیروز خلیل‌آبادی، رئیس کمیسیون میراث فرهنگی شورای شهر، گفته بود مومیایی کشف‌شده در همان محل دفن شده ولی برخی دیگر از منابع، خبر از انتقال مومیایی به بیرون از حرم داده بودند.
اما بررسی نقشه هوایی حرم حضرت عبدالعظیم نشان می‌دهد، عملیات عمرانی درست در همان جایی که مقبره تخریب‌شده رضاشاه پهلوی بود، انجام شده است. حتی این فرضیه هم که گفته می‌شود آنجا قبرهای دیگری بود و ممکن است برای شخص دیگری هم باشد نیز بسیار ضعیف است. چرا که، طبق شهادت تاریخ، در اطراف مقبره پهلوی اول قبرستانی وجود ندارد و هرچه هست در باغ‌طوطی یکی از قدیمی ترین قبرستان‌های جوار حرم خاک شده‌اند.
به نقشه توجه کنید. محل فعالیت عمرانی همان جایی است که مقبره پهلوی اول بوده و دقیقا در موازات خیابان آرامگاه سابق در شهرری است.
نظر شما