انتشار کتاب معرکه نفت

انتشارات نگارستان اندیشه

کتاب معرکه نفت به قلم دکتر شیدا صابری و دکتر کریم سلیمانی (استاد تاریخ در دانشگاه شهید بهشتی) منتشر شده است...

دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
کتاب معرکه نفت، در سالگرد کودتای آمریکایی - انگلیسی علیه نهضت ملی مردم ایران به قلم دکتر شیدا صابری و دکتر کریم سلیمانی (استاد تاریخ در دانشگاه شهید بهشتی) منتشر شده است.
نهضت ملی شدن صنعت نفت از مخالفت با نفوذ و مداخله نیروهای خارجی آغاز و تا شکل‌گیری جامعه‌ای با حاکمیت ملی و مستقل پیش رفت و توانست اندیشه فراگیری را در سراسر ایران منتشر کند که بر ناسیونالیسم تکیه داشت و در برابر تسلط شرکت نفت انگلیس بر منابع نفتی به حاکمیت ملی و استقلال تأکید داشت، نه مردم را به افتخارات گذشته مشغول کرد و نه معتقدات دینی آن‌ها را به بازی گرفته بود بلکه هدف، مخالفت با امپریالیسم بوده است که در چهره قدرت مسلط آن روز یعنی بریتانیا نمایان گردید. بنابراین تلقی ملی‌گرایی این بود که واقعیت ملی را ارج نهد و هدف آن تعالی بخشیدن به خواسته‌های ملتی بود که تحت تسلط نیروهای خارجی قرار گرفته است و احساس مشترکِ تحتِ ستمِ اقتصادیِ ملل مسلط قرار گرفتن، این نوع ملی‌گرایی را بقا می‌بخشید. در نمونه‌های بی‌شمار اسناد، با در نظر گرفتن تفاوت‌های منطقه‌ای، محلی و اجتماعی شهرهای ایران، می‌توان آگاهی سیاسی مردم نسبت به نهضت ملی شدن صنعت نفت و همسویی با حکومت مصدق در دست یافتن به حاکمیت ملی و استقلال را مشاهده کرد؛ اینکه افکار عمومی چه تأثیری در نهضت ملی داشته‌ و تحت تأثیر کدامیک از نیروهای سیاسی‌ـ‌اجتماعی و در کدام سمت و سو قرار گرفته‌اند. اسناد، پاسخ‌های ارزشمندی برای پرسش‌های ما دارند. چه در شناخت و شناسایی فعالیت نیروهای سیاسی‌ـ‌اجتماعی و چه در رابطه با کنش و واکنش‌های مربوط به مردم شهرهای ایران، اقشار و گروه‌های اجتماعی و سیاسی و روند اطلاع‌رسانی و تبلیغات آن‌ها در نهضت ملی شدن صنعت نفت.
این اثر همراه با اسناد منتخب و نمایه، در ۲۱۰ صفحه در قطع وزیری و به قیمت ۱۸ هزار تومان توسط انتشارات نگارستان اندیشه منتشر و به بازار عرضه شده است
منبع: اختصاصی مورخان
نظر شما