شناسایی آثار هزاره‌ی سوم پیش از میلاد در خراسان جنوبی

در شهرستان درمیان خراسان جنوبی حدود ۲۰۰ اثر تاریخی و باستانی وجود دارد

براساس مطالعات گاه‌نگاریِ مقدماتی روی آثار تاریخی بخش مرکزی شهرستانِ درمیان، تاریخ هزاره سوم پیش از میلاد تا اواخر دوره قاجاریه را می‌توان برای این آثار شناسایی کرد....

سه‌شنبه ۸ تیر ۱۳۹۵
«محسن داناسرپرست»، مسئول پروژه بررسی و شناسایی آثار باستانی بخش مرکزی شهرستان درمیان با بیان این‌که پروژه‌ی باستان‌شناسی بررسی و شناسایی آثار باستانی بخش مرکزی شهرستان درمیان در بهمن ماه سال ۱۳۹۴ آغاز شد، گفت: این پروژه به صورت بررسی و شناسایی آثار تاریخی، روستا به روستا انجام شد و به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی منطقه، در موارد اندک و ضروری از بررسی پیمایشی استفاده شد.
به گفته‌ی این باستان‌شناس، در جریان این بررسی آثار تاریخی که از قبل شناسایی شده بودند، بار دیگر مورد بازبینی قرار گرفته و در کنار آن، آثار تاریخی که تاکنون در منطقه معرفی نشده بود، شناسایی و اطلاعات آنها ثبت شد.
او افزود: با انجام این بررسی بالغ بر ۸۰ اثر تاریخی در این بخش از شهرستان مورد بررسی و شناسایی قرار گرفت که با توجه به مطالعات گاه‌نگاریِ مقدماتی صورت گرفته روی این آثار، تاریخ هزاره‌ی سوم پیش از میلاد تا اواخر دوره‌ی قاجار را می‌توان برای آثار شناسایی شده در نظر گرفت.
وی با اشاره به اینکه بیشتر آثار تاریخی موجود در این بخش از شهرستان را قلاع تاریخی، بناهای مسکونی، آسیاب‌های آبی، مزارها و محوطه‌های باستانی تشکیل می‌دهند، گفت: برخی از آن‌ها مانند آسیاب‌های آبی منطقه تاکنون مورد شناسایی قرار نگرفته بودند.
دانا بیان کرد: در مجموع با احتساب آثار تاریخی شناسایی شده از سایر بخش‌های این شهرستان می‌توان گفت که در این شهرستان حدود ۲۰۰ اثر تاریخی و باستانی وجود دارد که برخی از این آثار از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند.
منبع: ایسنا
نظر شما