کشف سفالینه‌های دوران ایلخانی در محوطه تاریخی فیض‌آباد اصفهان

فیض‌آباد شهری در دوران ایلخانی بوده و از دو بخش مهم ارگ و شارستان تشکیل شده است

رضا نوری شادمهانی سرپرست هیات باستان شناسی محوطه تاریخی فیض آباد گفت: چهارمین فصل کاوش های باستان شناسی محوطه تاریخی فیض آباد با هدف آموزش و آشنایی دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه کاشان، با فعالیت های میدانی باستان شناسی در فروردین ماه امسال آغاز شد...

یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
رضا نوری شادمهانی سرپرست هیات باستان شناسی محوطه تاریخی فیض آباد گفت: چهارمین فصل کاوش های باستان شناسی محوطه تاریخی فیض آباد با هدف آموزش و آشنایی دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه کاشان، با فعالیت های میدانی باستان شناسی در فروردین ماه امسال آغاز شد.
وی گفت: محوطه فیض آباد که با توجه به شواهد و بررسی های باستان شناسی، شهری متعلق به دوران ایلخانی بوده، از دو بخش مهم ارگ و شارستان تشکیل شده است.
شادمهانی افزود: کاوش فصل نخست این محوطه در بخش شارستان بود که منتج به آگاهی های باستان شناختی و معماری مربوط به دوران ایلخانی شد.
به گفته وی کاوش باستان شناسی این فصل در بخش ارگ محوطه فیض آباد با هدف پاسخگویی به پرسشهایی مانند آگاهی از دوره های استقراری و مشخص ساختن فازهای معماری در بخش ارگ محوطه، شناخت ماهیت و خصوصیات معماری محوطه در بخش ارگ و بازشناسی مراتب فضایی حاکم بر محوطه انجام گرفت.
شادمهانی با اشاره به اینکه فعالیت های باستان شناختی فصل چهارم منجر به شناسایی بنایی متاخرتر نسبت به سازه های معماری فصول قبل شد گفت: این بنای خشتی با کف و اندود گچی، متشکل از فضایی مستطیل شکل با پاطاقهای بزرگ است که سقف آن در زمان برپایی با طاق آهنگ و گنبد پوشش داشته و جهتی شرقی – غربی دارد.
وی گفت: ابعاد تقریبی آن (با محاسبه بخش کاوش نشده) ۱۰×۲۰ متر است، کاربری آن فعلا ناشناخته و نیازمند به کاوش در بخش غربی این بنا است؛ ولی به احتمال زیاد این بنا متعلق به طبقه ممتاز جامعه بوده است.
به گفته این باستان شناس، یافته های باستان شناسی این فصل که بخش عمده آن سفالینه ها است، به دوران ایلخانی تعلق دارند.
مجوز چهارمین فصل کاوش باستان شناسی محوطه فیض آباد توسط رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادرشده است.
نظر شما