نشست نقد و بررسی کتاب «کتیبه‌های خیوه» برگزار می‌شود

دوشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۵، سرای اهل قلم

نشست نقد و بررسی کتاب «کتیبه‌های خیوه» با حضور بهرام امیراحمدیان، محسن جعفری مذهب، عمادالدین شیخ الحکمایی و مجتبی کرمی، برگزار می‌شود...
یکشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۵
ماوراءالنهر یکی از مناطقی است که تاریخی کهن و فرهنگی غنی دارد. سمرقند»، «بخارا»، «اورگنج»، «خوقند» و... از شهرهای مهم این منطقه و از مراکز ترویج علم و فرهنگ و هنر بوده‌اند.
یکی از آثار مکتوبی که همواره مورد توجه محققان و پژوهشگران تاریخ بوده، کتیبه‌هایی است که از دوره‌های گذشته بر جای مانده و مطالعۀ آن‌ها دسترسی به برخی از اطلاعات تاریخی را میسر می‌سازد. بررسی متن این کتیبه‌ها نوع خط و زبان آن ناحیه را در دوره‌های مختلف تاریخی نشان می‌دهد.
کتاب «کتیبه‌های خیوه» که به بررسی کتیبه‌های این شهر پرداخته است، خوانندگان را به برخی از سوابق فرهنگی آن در گذشته رهنمون می‌سازد. مجتبی کرمی، مولف این کتاب نشان می‌دهد که نزدیک به ۷۰ درصد این کتیبه‌ها به زبان فارسی و اغلب آنها به نظم بوده که ابیاتی از آن‌ها به شکل «ماده تاریخ» سروده شده است. این امر عمق نفوذ فارسی تا اوایل قرن بیستم میلادی در این شهر را نشان میدهد. علاوه بر متن کتیبه‌ها، بخش‌هایی از آن به تصاویر کتیبه‌ها اختصاص دارد.
نشست نقد و بررسی کتاب «کتیبه‌های خیوه» با حضور بهرام امیراحمدیان، محسن جعفری مذهب، عمادالدین شیخ الحکمایی و مجتبی کرمی، از ساعت ۱۶ تا ۱۸ روز دوشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۵ در سرای اهل قلم واقع در خیابان انقلاب، خیابان فلسطین جنوبی، کوچه خواجه نصیر، برگزار می‌شود.
نظر شما