به کوشش اعظم هدایتی (همسر زنده یاد دکتر جعفری مذهب) انجام گرفت

گردآوری مجموعه مقالات دکتر محسن جعفری مذهب در کتاب «میراث حقیقی»

همزمان با سالروز ۶۰ سالگی زنده یاد دکتر محسن جعفری مذهب مجموعه مقالات ایشان به کوشش مجتبی تبریزنیا و اعظم هدایتی با عنوان «میراث حقیقی» از سوی خانۀ کتاب منتشر شد....

سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۶
همزمان با سالروز ۶۰ سالگی زنده یاد دکتر محسن جعفری مذهب مجموعه مقالات ایشان به کوشش مجتبی تبریزنیا و اعظم هدایتی با عنوان «میراث حقیقی» از سوی خانۀ کتاب منتشر شد.

محقق، نویسنده و منتقد فقید، دکتر محسن جعفری مذهب حقیقی (اول بهمن ۱۳۳۶-۱۶مهر ۱۳۹۶) در طول حیاتِ علمی پرثمرِ خود، بیش از دویست مقاله در حوزه های تحقیقات تاریخی (به ویژه تاریخ مغول)،مطالعات آسیای میانه، چین شناسی، ترک شناسی، سکه شناسی، نسخ خطی، سندشناسی، چاپ، کاغذ و به خصوص نقد و بررسی کتاب منتشر کرده که عمده آنها بدیع، راهگشا، نوآورانه و مرجع اند. این گنجینۀ حقیقی از نوشتارهای ایشان کتاب «میراث حقیقی» را تشکیل میدهد.

مجید غلامی جلیسه، مدیر عامل خانۀ کتاب، در پیشگفتار این کتاب نوشته است: فکر می‌کنم بیش از ۱۵ سال با دوست عزیزم مرحوم دکتر جعفری‌مذهب رفاقت و آشنایی داشتم. بارها و بارها در کتابخانه ملی به دیدنش رفتم و ساعت‌ها به گپ و گفت مشغول بودیم. خیلی از اوقات سخنرانی‌های مشترک داشتیم و البته حرف مشترک من و ایشان بحث تاریخ چاپ و نسخه‌های خطی بود. سال‌ها قبل سعی کردیم که تاریخ چاپ و نشر این مملکت را در قالب نشست و مقاله و همایش به مردم و اهالی فرهنگ معرفی کنیم و شاید ده‌ها نشست با همین موضوع، به بهانه‌های مختلف با هم تدارک دیدیم که آخرینش در اسفند سال گذشته در دهلی نو و در معرفی منشی نولکشور بود. سفری خاطره‌انگیز با ایشان به هند داشتیم و تقریباً یک هفته‌ای در معیت ایشان بودم. چقدر تلخ بود رفتن دکتر و فقدانش که قرار بود امسال در همایش ابراهیم متفرقه نیز مقاله‌ای از ایشان داشته باشیم.

وی در ادامه نوشته است: انتشار بیش از ۲۰۰ مقاله در موضوعات مختلف تاریخی طی ۲۷ سال، و با تنوع موضوعی فراوان و غالباً خاص، گواهی صادق بر تلاش‌های شبانه‌روزی ایشان برای فرهنگ و تاریخ این مملکت است. و امروز با انتشار این مجموعه مقالات و نگاهی به مقالات برجای مانده از وی، می‌توانیم بفهمیم که چه تاریخ‌پژوه متتبعی را از دست دادیم و چه کارهایی که وی کرد و ما بی‌توجه بودیم و شاید هنوز هم بی‌توجه باشیم.

این کتاب در بیش از ۱۴۱۶ صفحه و دوازده فصل به قرار زیر نگاشته شده است:
۱. تاریخ ایران (شامل تاریخ اسلام، سلجوقیان، خوارزمشاهیان، مغولان، تیموریان، صفویه، تاریخ معاصر)
۲. آسیای میانه
۳. چین
۴. ترک شناسی
۵. ترساشناسی
۶. جغرافیا
۷. سکه شناسی
۸. مُهرشناسی
۹. کتاب (شامل نسخه خطی، سندشناسی، چاپ، کاغذ، نقد و معرفی کتاب)
۱۰. نکته سنجی ها و نکته گویی ها
۱۱. گیلان
۱۲. مقالات دایره المعارفی
پایان بخش کتاب نیز گزیده مدارک علمی و گزیده عکس ها می باشد.
نظر شما