وزارت آموزش و پرورش برای اصلاح متون تاریخی در جمهوری آذربایجان رایزنی کند

طی نامه‎ای خطاب به وزیر آموزش و پرورش درخواست شد.

طی نامه‎ای از سوی دبیران علمی و اجرایی همایش ملی بازتاب و پیامدهای مُعاهدات گلستان و ترکمانچای به وزیر آموزش و پرورش مطرح شد...
دوشنبه ۴ دی ۱۳۹۶
طی نامه‎ای از سوی دبیران علمی و اجرایی همایش ملی بازتاب و پیامدهای مُعاهدات گلستان و ترکمانچای به وزیر آموزش و پرورش مطرح شد:
زمینۀ اصلاح متون تاریخی در نظام آموزشی کشور جمهوری آذربایجان را فراهم کنید.
دبیران علمی و اجرایی همایش ملّی بازتاب و پیامدهای مُعاهدات گلستان و ترکمانچای طی نامه‎ای به وزیر آموزش و پرورش خواستار مساعدت در تشکیل کارگروهی علمی با هدف اصلاح متون تاریخی در نظام آموزشی کشور جمهوری آذربایجان شد.
دکتر مجتبی سلطانی احمدی دبیر علمی و رحیم نیکبخت دبیر اجرایی همایش ملّی بازتاب و پیامدهای مُعاهدات گلستان و ترکمانچای طی نامه‎ای به وزیر آموزش و پرورش خواستار مساعدت در تشکیل کارگروهی علمی جهت مذاکره با مقامات آموزشی کشور جمهوری آذربایجان با هدف اصلاح متون تاریخی در نظام آموزشی آن کشور شدند. متن نامه به شرح ذیل است:


«جناب آقای سید محمد بطحایی
وزیر محترم آموزش و پرورش
سلام علیکم

با احترام، به استحضار می‎رساند که در روزهای بیست و دوم و بیست و سوم آذرماه سال جاری، همایشی تحت عنوان «بازتاب و پیامدهای مُعاهدات گلستان و ترکمانچای» در شهرستان جلفای آذربایجان شرقی برگزار شد. شرکت‎کنندگان در این همایش مقاله‎هایی در ابعاد گوناگون موضوع همایش ارائه نمودند. یکی از دغدغه‎هایی اصلی که چند سالی است در این‎گونه همایش‎ها در قالب مقاله‎هایی عنوان می‎گردد، موضوع تحریف، قلب و دگرگون نمودن تاریخ آذربایجان ایران از سوی تاریخ‎نگارانِ کشور جمهوری آذربایجان است که در کتاب‎های درسی و غیر درسی آنان نوشته شده و به عنوان تاریخ به دانش آموزان آن کشور درس داده می‎شود. لازم به یادآوری است که در این زمینه نمونه‎های فراوانی وجود دارد که چنانچه نیاز باشد، می‎توان آن‎ها را با ذکر مأخذ و منبع در اختیار آن مقام محترم قرار دارد، تا خود بر چگونگی نگاه ایران‎ستیزانه ارائه شده در آن کتاب‎ها وقوف یابند. نظر به اهمیت موضوع و تبعات منفی این نوع نگرش از سوی مقامات کشور جمهوری آذربایجان به تاریخ ایران که در واقع به نوعی داشتن ادعای ارضی محسوب می‎گردد و می‎تواند روابط دو کشور را به سردی بکشاند، پیشنهاد می‎گردد با تشکیل کارگروه‎هایی از کارشناسان هر دو کشور، موضوع به بررسی گذاشته شده تا تصمیمات مقتضی در این‎باره اتخاذ شود. اُمید است با منطقِ علمی تاریخ‎پژوهان ایرانی زمینۀ اصلاح متون تاریخی به ویژه متون آموزشی و درسی کشور جمهور آذربایجان در فضایی دوستانه و علمی فراهم شود. طبیعی است در صورت لزوم دوستانی که سال‎های درازی است در این زمینه تحقیق و پژوهش نموده‎اند و نظر کارشناسی دارند، می‎توانند تجارب خود را در اختیار هر کس و یا هر گروهی که بخواهد موضوع را پیگیری کند، قرار دهند.»
دکتر مجتبی سلطانی احمدی
رحیم نیکبخت
دبیران علمی و اجرایی همایش ملی بازتاب و پیامدهای مُعاهدات گلستان و ترکمانچای
منبع: اختصاصی مورخان
نظر شما