انتشار کتاب «نادیده‌های شهداد»

تصاویر کاوش‌های تاکنون منتشر نشده علی حاکمی در شهداد کرمان

مجموعه اهدایی زنده‌یاد علی حاکمی، باستان‌شناس پیشکسوت به مرکز اسناد و کتابخانه پژوهشگاه مشتمل بر ۱۸هزار نگاتیو، عکس، اسلاید و گزارش است...

دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵
مجموعه اهدایی زنده‌یاد علی حاکمی، باستان‌شناس پیشکسوت به مرکز اسناد و کتابخانه پژوهشگاه مشتمل بر ۱۸هزار نگاتیو، عکس، اسلاید و گزارش است.
ملیحه مهدی‌آبادی، مدیرمرکز اسناد کتابخانه پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در یادداشتی نوشته است: معرفی آثار ارایه شده توسط فرهیختگان به مرکز اسناد از جمله آثار ارزشمند استاد حاکمی وظیفه سنگینی است که بر عهده این مرکز گذاشته شده است.
برای احترام فرهنگ هدیه، تعدادی از تصاویر اسناد اهدایی مرتبط با کاوش‌های شهداد کرمان که تاکنون به چاپ نرسیده است در این کتاب ارایه می‌شود تا سپاسی از مرحوم حاکمی و تلاشی برای گسترش فرهنگ وقف باشد.
در دیباچه این کتاب نیز آمده است: فرهنگ ایرانی فرهنگی مانا و پایدار است و سبب این ماندگاری سه ویژگی انعطاف پذیری، تعامل فرهنگی و در نهایت هویت ملی است که به رغم تنوع و تکثر موجود در جامعه امروزی به انسجام ملی کمک کرده است.
پژوهش عامل و مبنای پیشرفت و توسعه مستمر و پایدار در جامعه امروزی و به بیان ساده اصل حاکم بر جوامع قرن بیست و یکم است، لذا برای ایجاد برآیند حاصل از نتایج و تحلیل یافته‌های مرتبط به آن، تدوین و انتشار یافته‌ها و دانش مرتبط با آن و مستندات مربوط می‌تواند عامل موثری برای شناخت وضعیت حاضر و ابزاری برای بهینه ساختن برنامه‌های در دست انجام و نیز راهنمایی برای نسل آینده در راستای شناسایی، معرفی و هویت بخشی ایران باشد. شناخت فرهنگی گسترده این سرزمین کهنسال، تنها راه شناخت هویت ملی است و آن نیز عزت ملی را به همراه می‌آورد.
به علت گستردگی حوزه فرهنگ و تعدد عوامل تاثیرگذار برآن حرکت برای معرفی و شناسایی فرهنگ ملی و میراث مرتبط با آن می‌تواند نخستین گام باشد لذا پژوهشگاه برآن است با همکاری پژوهشگران و استادان این رسالت را انجام دهد.
این کتاب که به مناسبت هفته میراث فرهنگی منتشر شد شامل شرح حال و زندگی پربار زنده‌یاد علی حاکمی و ۴۸ تصویر از کاوش‌های این باستان‌شناس گرانقدر در شهداد کرمان است که تاکنون منتشر نشده است.
حاکمی علاوه بر عضویت در شوراها و فعالیت‌های گوناگون فرهنگی، در فاصله سال‌های ۱۳۴۶تا ۱۳۴۹ نیز مدیریت موزه ملی ایران باستان را برعهده داشته و در طول زندگی پربارخود چندین سخنرانی و مقاله ارائه داده است.
وی بیش از ۲۰ کاوش باستان‌شناسی از جمله کاوش و تهیه نقشه تخت‌جمشید و کاوش در پاسارگاد و مشهد مرغاب وتهیه نقشه بنا، گمانه‌زنی و تعمیر بنای تپه میل و همچنین گمانه‌زنی در باغ قدیمی چهل ستون را انجام داده است.
نظر شما